mereka tidak bersalah.......

MEREKA TIDAK BERSALAH !!
Mengapa aku bercakap sedemikian ? 
Sekarang kalau kita membaca akhbar atau menonton media media masa..pasti kita akan mendengar tentang masalah "pembuangan bayi".."bayi dilahirkan tanpa nikah"..dan lain-lain lagi.. tadi aku terbaca dalam akhbar harian Metro.."bayi bersepai"..seorang bayi lelaki masih bertali pusat mati bersepai apabila dicampak dari tingkat 5 sebuah Pangsapuri..Ya Allah !! mengapa kejam sangat manusia sekarang ini ? aku sangat sedih memikirkan bayi2 yang tidak bersalah itu.. Kadang kadang perbuatan membuang bayi ini jugak adalah disebabkan si ibu tiada pertalian dengan si lelaki itu..bermakna mereka tidak berkahwin dan melakukan hubungan seks secara bebas dan kadang kadang bayi yang dilahirkan itu pun tidak tentu siapa bapanya..

Apa salahnya kalau dihantar bayi itu ke Pusat Kebajikan ? mungkin ada pasangan2 yang berkahwin tetapi tidak dikurniakan zuriat untuk mengambil bayi itu sebagai anak angkat.. setidak-tidaknya ada jugak tempat bg bayi itu membesar dan hidup bersama keluarga angkat..Jika dibuang begitu saja ibarat membunuh anak sendiri!! tidakkah berdosa jika membuat begitu ?? jangan berfikiran cetek.. fikir hingga ke akhirat..mereka ingat dgn membuang bayi  itu settle masalah ?? tdak la!!!! Kenapa perlu mengadakan hubungan seks sebelum berkahwin ? adakah disebabkan kesesakan wang ringgit hingga sanggup mengadai maruah ? banyak lagi kerja kerja lain yang boleh dibuat untuk mendapatkan wang..jangan hanya fikir seronok saja..anak itu yang mendapat nama "ANAK HARAM" walhal si ibu dan bapa yang perangai macam #%^&**#..kasihanilah mereka !! mereka lahir didunia ini dengan seribu masalah jika ibu bapa mereka juga datang dari golongan yang bermasalah...mereka juga yang akan dicaci pabila besar kelak..kemana bapanya ? kemana ibunya ?..


Ya Allah.. kau jauhilah aku,rakan rakan dan saudara2 aku daripada sebarang dosa dosa seperti ini ya Allah.. sesungguhnya kita adalah manusia yang mudah lalai..buanglah kami dengan perangai perangai syaitan yang hanya mengikut nafsu..amin..

D U N I A A K H I R Z A M A N..  :( T A K U T N Y A..


No comments: